Clicky
Skip to main content
عمومی

فصل بیست و هشتم: حمل و نقل

۱ – هزینه بارگیری، حمل و باراندازی مصالح از محل تحویل تا انبار کارگاه، تا فاصله ۳۰ کیلومتر و همچنین از انبار کارگاه تا محل مصرف در قیمت ردیف های سایر فصل های این فهرست بها در نظر گرفته شده است و هزینه حمل مازاد بر ۳۰ کیلومتر، تنها برای آهن آلات (فصل های هفتم و نهم)، قطعات فولادی سرد گالوانیزه شده، سیمان، آجر، بلوک سفالی و بتنی سبک، آسفالت، جدول های بتنی پیش ساته ماشین پرسی، کفپوشهای بتنی پیش ساخته، مصالح سنگی و توونان بر حسب مورد بر اساس ردیف های این فصل پرداخت می شود و برای سایر مصالح، هیچگونه هزینه حمل جداگانه ای پرداخت نخواهد شد.

۱ – ۱ – هزینه حمل آب حسب مورد بر اساس مندرجات بند ۹ این فصل پرداخت خواهد شد.

۲ – مقادیر هر یک از مصالح موضوع بند ۱ که در محاسبه هزینه حمل مازاد بر ۳۰ کیلومتر مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر تعیین می شود. مقادیر تعیین شده تنها برای احتساب هزینه های حمل است و قابل استناد برای محاسبه مقادیر مصالح یا سایر موارد نیست.

۲ – ۱  – سیمان

۲ – ۱ – ۱ – سیمان برای تهیه بتن یا قطعات پیش ساخته بتنی به استثنای بلوک های سیمانی و بتنی پیش ساخته از بتن سبک و جدول های بتنی پیش ساخته پرسی و کفپوش های بتنی پیش ساخته، بر اساس عیار سیمان در بتن به اضافه ۶ درصد اتلاف سیمان، محاسبه می شود. حجم ملات برای نصب قطعات پیش ساخته (به استثنای موارد مذکور) به حجم این قطعات اضافه می شود.

۲ – ۱ – ۲ – سیمان برای تهیه ملات کارهای بنایی

مقدار سیمان، با توجه به عیار سیمان در ملات به اضافه ۶ درصد بابت اتلاف سیمان، محاسبه شده و حجم ملات در کارهای بنایی، به استثنای بلوک های سفالی به میزان ۳۰ درصد حجم بنایی منظور می شود و در مورد بلوک سفالی حجم ملات به میزان ۱۵ درصد حجم بنایی منظور می شود.

۲ – ۱ – ۳ – سیمان برای تهیه ملات اندودهای سیمانی

مقدار سیمان، در ملات اندود کاری و ملات های پرکننده، بر اساس عیار سیمان در ملات به اضافه ۶ درصد بابت اتلاف سیمان، با توجه به ضخامت اندودها محاسبه می شود.

۲ – ۱ – ۴ – سیمان برای بنایی با بلوک سیمانی

مقدار سیمان، برای ساخت بلوک های سیمانی و ملات بلوک چینی در هر متر مکعب بنایی با بلوک سیمانی، به طور متوسط ۱۷۵ کیلوگرم سیمان به اضافه ۶ درصد بابت اتلاف سیمان، در نظر گرفته می شود.

۲  – ۱ – ۵ – سیمان برای تهیه ملات های فرش کف، سنگ کاری باسنگ پلاک، کاشی کاری و سرامیک کاری

میزان سیمان در ملات کارهای یاد شده، بر اساس عیار سیمان مصرفی در ملات به اضافه ۶ درصد بابت اتلاف سیمان، محاسبه می شود. ضخامت ملات مصرفی برای کارهای یاد شده به طور متوسط ۳ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

۲ – ۱ – ۶ – سیمان برای ملات بلوک چینی با بلوک بتنی پیش ساخته از بتن سبک (بتن گازی)، ۲۵ کیلوگرم به اضافه ۶ درصد افت، به ازای هر مترمکعب بنایی محاسبه می شود.

۲ – ۲ – مصالح سنگی (شن، ماسه، مخلوط شن و ماسه، سنگ قلوه، سنگ لاشه و توونان)

۲ – ۲ –  ۱ – برای هر مترمکعب انواع بتن و محصولات بتنی (بجز بلوک های پیش ساخته از بتن سبک و جدول های بتنی پیش ساخته ماشینی پرسی، کفپوش های بتنی پیش ساخته)، ۲.۲ تن شن و ماسه محاسبه می شود. برای هر متر مکعب بتن سبک با پوکه ۰.۶۵ تن ماسه و معادل ۱.۵ تن ماسه بجای پوکه در نظر گرفته می شود. برای تعیین فاصله حمل پوکه، محل تامین پوکه ملاک می باشد.

۲ – ۲ – ۲ – برای هر متر مکعب بنایی با آجرهای فشاری، قزاقی، ماسه آهکی، سیمانی، ماشینی و بلوک سفالی با ملات ماسه سیمان، ۰.۶ تن ماسه می شود.

۲ – ۲ – ۳ – برای هر متر مکعب بنایی با سنگ های ریشه دار و ملات ماسه سیمان، ۱.۸۴ تن سنگ ریشه دار و ۰.۶ تن ماسه محاسبه می شود و برای هر مترمکعب درناژ و بلوکاژ با سنگ لاشه معادل ۱.۸۴ تن سنگ ریشه دار منظور می شود.

۲ – ۲ – ۴ – برای هر مترمکعب اندود افقی یا قائم، ملات موزاییک یا ملات ماسه سیمان و ملات پرکننده، یا ماسه آهک و یا باتارد، ۱.۸۵ تن ماسه محاسبه می شود.

۲ – ۲ – ۵ – برای هر متر مربع فرض کف، سنگکاری با انواع سنگ پلاک، کاشیکاری و سرامیک کاری، ۰.۰۵ تن محاسبه می شود.

۲ – ۲ – ۶ – برای هر مترمکعب قضر تقویتی توونان، اساس و زیر اساس کوبیده شده، ۲ تن مصالح سنگی محاسبه می شود.

۲ – ۲ – ۷ – برای هر مترمکعب بنایی با سنگ قلوه و ملات ماسه سیمان، ۲ تن سنگ قلوه و ۰.۶ تن ماسه محاسبه می شود و برای هر مترمکعب درناژ و بلوکاژ با سنگ قلوه یا لاشه معادل ۲ تن سنگ قلوه و یا لاشه در نظر گرفته می شود.

۲ – ۲ – ۸ – برای هر مترمکعب بنایی با بلوک سیمانی توخالی (خرد بلوک و ملات مربوط) ۱.۳ تن ماسه محاسبه می شود.

۲ – ۲ – ۹ – برای هر مترمکعب بتن آسفالتی کوبیده شده، معادل ۲.۲ تن آسفالت بابت حمل منظور می شود.

۲ – ۲ – ۱۰ – برای هر مترمکعب بنایی با بلوک بتنی پیش ساخته از بتن سبک،۰.۱۶ تن ماسه بابت ملات بنایی محاسبه می شود.

۲ – ۳ – فولاد مصرفی (آهن آلات)

به ازای هر کیلوگرم فولاد مصرفی مربوط به فصل های هفتم و نهم که بر اساس مشخصات فنی و نقشه های اجرایی مشخص می شود، ۱.۰۵ کیلوگرم بابت حمل منظور می شود.

۲ – ۳ – ۱ – در صورتی که ضوابط و یا دستور کارفرما مقرر شود قطعات سازه های فلزی در کارخانه ساخه شود و سپس برای نصب به کارگاه حمل شود، هزینه حمل آهن آلات از محل تهیه به کارخانه (محل کارخانه با تایید کارفرما تعیین می شود) با در نظر گرفتن بند ۲ – ۳ پرداخت می شود و برای حمل قطعات فولادی ساخته شده از کارخانه به کارگاه به ترتیب زیر عمل می شود.

برای جبران هزینه های بارگیری و باراندازی و حمل تا فاصله ۷۵ کیلومتری معادل ۴ برابر ردیف ۲۸۰۱۰۱ (حداقل فاصله حمل ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته می شود) و برای فواصل مازاد بر ۷۵ کیلومتر طبق قیمت ردیف های بعدی با اعمال ضریب ۱.۵ به ردیف های مربوط محاسبه و پرداخت می شود.

۲ – ۴ – آجر و بلوک سفالی و بتنی سبک و جدول های بتنی پیش ساخته ماشینی پرسی و کفپوش های بتنی پیش ساخته

۲ – ۴ – ۱ – برای هر مترمکعب بنایی یا نماسازی و نماچینی با آجرهای فشاری، قزاقی، ماسه آهکی، سیمانی و ماشینی، ۱.۲۵ تن برای حمل آجر منظور می شود.

۲ – ۴ – ۲ – برای هر متر مکعب بنایی با بلوک سفالی (تیغه ای) و بلوک بتنی پیش ساخته از بتن سبک، ۰.۷ تن برای حمل بلوک منظور می شود.

۲ – ۴ – ۳ – برای هر مترمکعب سقف سبک که با بلوک های سفالی اجرا شود،۰.۴ تن برای حمل بلوک منظور می شود.

۲ – ۴ – ۴ – هزینه حمل جدول های بتنی پیش ساخته ماشینی پرسی و کفپوش های بتنی پیش ساخته از ردیف های حمل سیمان پاکتی پرداخت می شود.

۳ – مبدا حمل سیمان، برای پرداخت هزینه حمل، به شرح زیر تعیین می شود.

۳ – ۱ – در صورتی که سیمان به طور مستقیم از کارخانه های داخلی خریداری شود، مبدا حمل، محل کارخانه مربوط است. در این حالت محل خرید با قبلاً به تایید مهندس مشاور و تصویب کارفرما برسد.

۳ – ۲ – در صورتی که سیمان به طور مستقیم از کارخانه های داخل خریداری نشود، مبدا حمل، محل نزدیکترین کارخانه سیمان داخلی (که سیمان مورد نظر را در زمان خرید تولید می کند)، خواهد بود.

۴ – مبدا حمل فولاد، برای پرداخت هزینه حمل به شرح زیر تعیین می شود.

۴ – ۱ – در صورتی که فولاد، به طور مستقیم از تولید کنندگان داخلی یا بورس کالا خریداری شود، مبدا حمل برای خرید از تولید کنندگان داخلی محل تولید و برای خریدهای بورس کالا، محل تحویل خواهد بود. در این حالت محل خرید یا تحویل باید قبلاً به تایید مهندس مشاور و تصویب کارفرما برسد.

۴ – ۲ – در صورتی که فولاد به طور مستقیم از تولید کنندگان داخلی یا بورس کالا خریداری نشود، مبدا حمل نزدیکترین محل تولید فولاد به کارگاه است که فولاد مورد نظر را تولید می کند. کارخانه های نورد نیز جزو تولیدکنندگان فولاد محسوب می شوند.

۴ – ۳ – حمل مصالح و قطعات فولادی سرد نورد شده گالوانیزه از محل کارخانه تا محل نصب، تا ۳۰ کیلومتر در واحد ردیف مربوط پیش بینی شده است. بابت حمل بیش از مقدار فوق، از ردیف نظیر مربوط به حمل آهن آلات و سیمان پاکتی به اضافه ۳۰ درصد قابل پرداخت است. مبدا حمل مصالح و قطعات فولادی سرد نورد شده گالوانیه محل کارخانه تولید کننده است. در این حالت محل خرید باید قبلاً به تایید مهندس مشاور و تصویب کارفرما برسد.

۵ – محل خرید مصالح سنگی، آجر، جدول های بتنی پیش ساخته ماشینی پرسی و کفپوش های بتنی پیش ساخته، باید به تایید مهندس مشاور و تصویب کارفرما برسد. مبدا حمل مصالح یاد شده برای پرداخت هزینه حمل، محل تحویل (محل خرید) آن ها است.

۶ – بهای حمل سیمان فله در صورتی که مسافت حمل (مبدا – مقصد) تا ۴۵۰ کیلومتر باشد، طبق ردیف های حمل مصالح و آهن آلات و سیمان پاکتی پرداخت می شود و اگر مسافت حمل بیشتر از ۴۵۰ کیلومتر باشد، بر اساس ردیف های آهن آلات و سیمان پاکتی، با اعمال ضریب ۱.۵ به قیمت ردیف های مربوط، برای تمام طول مسیر، پس از کسر ۳۰ کیلومتر پرداخت می شود.

۷ – مبنای تعیین مسافت حمل نزدیکترین راه طبق آخرین دفترچه مسافت وزارت راه و شهرسازی است. در مورد راه هایی که در دفترچه یاد شده مسافتی برای آن ها تعیین نشده است، با در نظر گرفتن کوتاهترین فاصل طبق نظر مهندس مشاور مسافت آن ها تعیین می شود.

۸ – در صورتی که حمل مصالح در راه های خاکی و شنی انجام شود، بهای ردیف های این فصل به اضافه ۳۰ درصد، پرداخت می شود.

۹ – هزینه حمل آب فقط برای شستشو و ضدعفونی کردن یا آزمون آب بندی واحدهای فرآیندی تصفیه خانه های آب و فاضلاب و مخازن ذخیره آب، تعلق می گیرد. لازم است فاصله حمل از نزدیکترین محل تامین آب مناسب با تایید مهندس مشاور در اسناد و مدارک پیمان محاسبه و منظور شود. حمل آب به این منظور برای مسافت کمتر از ۲ کیلومتر و بیش از ۵۰ کیلومتر از محل تامین تا محل مصرف قابل پرداخت نیست.

۱۰ – در ردیف های حمل دریایی، تمامی هزینه های مربوط به بارگیری، حمل، تخلیه و عوارض متعلقه لحاظ گردیده است.و مبلغ دیگری (از جمله ضریب منطقه ای) قابل پرداخت نیست.

۲ دیدگاه

ارسال پاسخ

نرم افزار محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ها
براساس بخشنامه شماره 11082/54/5090-1 مورخ 1360/09/02 سازمان برنامه و بودجه کشور
نرم افزار محاسبه تاخیرات ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ها
براساس بخشنامه شماره 11082/54/5090-1 مورخ 1360/09/02 سازمان برنامه و بودجه کشور