به استناد ماده (۲۳) قانون برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور (موضوع تصویب نامه شماره ۴۲۳۳۹/ت ۳۳۴۹۷ هـ مورخ ۱۳۸۵/۰۴/۲۰ هیات محترم وزیران)، به پیوست «شاخصهای تعدیل نیمه اول سال ۱۳۹۹» از نوع گروه اول (لازم الاجرا) که به تصویب شورایعالی فنی رسیده است، در یک پیوست و ۳۷ صفحه ابلاغ میشود، تا برای پیمانهای مشمول تعدیل آحادبها – حسب مورد – با رعایت نکات زیر به مورد اجرا گذاشته شود:
۱ ـ شاخصهای مندرج در پیوست (۳) مورد استفاده برای محاسبه تعدیل پیمانهایی که:
۱ ـ ۱ ـ براساس فهرستهای پایه سال ۱۳۸۲ و پس از آن منعقد شده یا میشوند.
۱ ـ ۲ ـ براساس فهرستهای پایه سال ۱۳۸۱ با شاخص مبنای دوره سه ماهه تسلیم پیشنهاد پیمانکار،در سال ۱۳۸۲ منعقد شده اند.
۱ ـ ۳ ـ براساس فهرستهای غیرپایه و شاخص مبنای سه ماهه اول سال ۱۳۸۲ و پس از آن منعقد شده یا میشوند.
۲ ـ ۱ ـ در شاخصهای پیوست (۳) تغییـرات دسـتمزد نیـروی انسـانی، کرایـه ماشـین آلات، هزینـه حمـل و نقل و نرخ تمام مصالح در دوره های مربوط منظـور شـده اسـت و هیچ گونـه تفـاوت بهـای مصـالح (بـه جز قیر در کارهـای آسـفالتی فهرسـت بهـای پایـه راه، راه آهن و بانـد فرودگـاه و راهـداری) بـه آنهـا تعلق نمیگیرد.
۲ ـ ۲ ـ شاخصهای قطعی تعدیل آحادبهـا مربـوط بـه فهرسـتهـای بهـای واحـد پایـه رشـته های مرمـت بناهای تاریخی و بهره بـرداری و نگهـداری تاسیسـات آب شـرب روسـتایی در دوره هـای سـه ماهـه سـال ۱۳۹۸، نیز در پیوست این بخشنامه آمده است.
۳ ـ از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ در شاخصهای تعدیل کارهای آسفالتی در فهرستهای واحد پایه رشته های راه، راه آهن و باند فرودگاه و راهداری، تغییرات بهای قیر لحاظ نمیشود و تفاوت بهای قیر به طور جداگانه اعمال میگردد. نحوه محاسبه تعدیل و مابه التفاوت بهای قیر و کسر بهای قیرهای تحویلی مطابق مندرجات «نحوه محاسبه مابه التفاوت قیر در کارهای آسفالتی رشته های راه، راه آهن و باند فرودگاه و راهداری»، پیوست این بخشنامه میباشد.
همچنین هزینه تمام شده قیرهای تحویلی به پیمانکار براساس قوانین بودجه سنواتی طبق نرخهای اعلامی این بخشنامه منظور می شود.
۴ – با توجه به مطالب مندرج در بند (۷) بخشنامه شماره ۱۰۰/۹۹۴۰۶ مورخ ۱۳۸۸/۱۰/۱۹، شاخص های مندرج در پیوست (۲) برای دوره های سه ماهه سال ۱۳۸۸ و پس از آن، ابلاغ نخواهد شد. چنانچه برخی از دستگاه های اجرایی پیمانهایی را در دست اجرا دارند که بر طب مفاد پیمان باید از شاخصهای تعدیل پیوست (۲) استفاده کنند، لازم است در هر مورد اطلاعات کامل قراردادی و دلایل توجیهی متقن پایان نیافتن کار را همراه با برنامه زمانی و تاریخ خاتمه کار به دبیرخانه شورایعالی فنی ارسال دارند، تا چنانچه پرداخت تعدیل به این گونه پیمانها مورد تصویب شورایعالی فنی قرار گیرد، شاخصهای مربوط در پیوست (۲) برای کار مربوط ابلاغ شود.
۵ ـ برای تعدیل هزینه تجهی و برچیدن کارگاه در پیمانهای منعقده و همچنی پیمانهایی که پس از تـاریخ این بخشنامه منعقد خواهد شد، میانگین شاخص رشـته های فهرسـت بهای واحـد پایـه منضـم بـه پیمـان و فهرست بهای واحد پایه ابنیه، مالک عمل خواهد بود. در پیمانهایی که بیش از یک فهرست پایه مبنای تهیـه برآورد باشد، شاخص رشته ای فهرستی که بالاترین برآورد را دارا است، مورد استفاده در رابطه بـالا خواهد بود.
۶ ـ تا اعلام شاخصهای قطعی رشته ای و فصلی نیمه اول سال ۱۳۹۹ برای رشته توزیع نیروی برق، کارکرد دوره یاد شده و دوره های بعد با شاخص موقت تعدیل میشود. مبلغ های تعدیل آحادبها که بـا اسـتفاده از جـدول پیوست مربوط محاسبه میشوند به صورت علی الحساب بوده و پس از اعلام شاخص های قطعـی و محاسـبه تعدیل طبق دستورالعمل مربوط، مابه التفاوت آن حسب مورد، به حساب بستانکار یا بدهکار پیمانکار منظـور میشود.
۷ ـ تعدیل مبلغ کارکرد ردیفهای پایهای که واحد اندازه گیری آنها “مترمکعب کیلومتر” باشد و در فصلهایی غیر از فصل حمل منظور شده باشد، برای کارکردهای از ۱۳۹۹/۰۱/۰۱ به بعد، با شاخصهای تعـدیل فصـل حمل همان رشته محاسبه میشود. به این منظور، مبلغ هر فصل بـه بخـش حمـل (ردیـفهـای بـا واحـد مترمکعب کیلومتر) و سایر ردیفها، تفکیک میشود، تعدیل مبلغ کارکرد بخش حمل براساس شاخصهـای تعدیل فصل حمل (با لحاظ شاخص دوره مبنا و دوره انجام کار مربوط به فصل حمل) و تعدیل مبلغ کـارکرد
بخش مربوط به سایر ردیفها، با شاخص همان فصل محاسبه میشود.
محمد باقر نوبخت