۱ – در آخر هر ماه، پیمانکار، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را که طبق نقشه های اجرائی، دستور کارها و صورتمجالس است اندازه گیری می نماید و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین می کند، سپس بر اساس فهرست بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آنرا در آخر هر ماه تسلیم مهندس ناظر می نماید. مهندس مشاور، مبلغ صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک پیمان کنترل کرده و در صورت لزوم با تعیین دلیل اصلاح می نماید و آنرا در مدت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر، برای کارفرما ارسال می نماید و مراتب را نیز به اطلاع پیمانکار می رساند.

۲ – کارفرما صورت وضعیت کنترل شده از سوی مهندسین مشاور را مجددأ توسط کارشناس طرح رسیدگی نمودهو بعد از رسیدگی صورت وضعیت از طریق کارشناس طرح به اداره پیمان ورسیدگی به منظور رسیدگی نهائی ارجاع می شود و اداره پیمان و رسیدگی ظرف مدت سه روز، رسیدگی نهائی را از طریق کارشناسان رسیدگی انجام می دهد.

۳ – اداره پیمان و رسیدگی پس از رسیدگی نهائی توسط کارشناس مربوطه و کسر وجوهی که بابت صورت و ضعیت های موقت قبلی پرداخت شده است باقیمانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را با تنظیم برگه مالی به ذیحسابی اعلام می نماید.

۴ – ذیحسابی پس از اعمال کسور قانونی و کسور متعلقه طبق پیمان، باقی مانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول صورت وضعیت، با صدور چک به نام پیمانکار، پرداخت می کند.

۵ – با پرداخت صورت وضعیت موقت، تمام کارها و مصالح و تجهیزاتی که در صورت وضعیت مزبور درج گردیده است متعلق به کارفرماست، لیکن به منظور اجرای بقیه کارهای موضوع پیمان، به رسم امانت، تا موقع تحویل موقت، در اختیار پیمانکار قرار می گیرد .

۶ – مقادیر درج شده در صورت وضعیت های موقت و پرداختهایی که بابت انها به عمل می آید جنبه موقت و علی الحساب دارد و هر نوع اشتباه اندازه گیری و محاسباتی و جز اینها،  در صورت وضعیت های بعدی یا در صورت وضعیت قطعی، اصلاح و رفع می شود.

۷ – به منظور ایجاد امکان برای تهیه، رسیدگی و تصویب صورت وضعیت قطعی در مهلت های تعیین شده در ماده ۴۰، پیمانکار باید، ضمن اجرای کار و پس از اتمام هر یک از اجزای آن، نسبت به تهیه متره های قطعی و ارائه آنها به مهندسین مشاور برای رسیدگی  همراه با صورتمجالس و مدارک مربوطه اقدام نماید، این اسناد باید در تهیه صورت وضعیت های موقت نیز مورد استفاده قرار گیرد .

۸ – هرگاه به عللی صورت وضعیت ارسالی از طرف مهندس مشاور مورد تأیید کارفرما قرار نگیرد، کارفرما پس از وضع کسور تعیین شده در این ماده، تا ۷۰ درصد مبلغ صورت وضعیتی را که مهندس مشاور ارسال نموده است، بعنوان علی الحساب و در مدت مقرر در این ماده در وجه پیمانکار پرداخت می کند و صورت وضعیت را همراه با دلایل رد آن، برای تصحیح به مهندس مشاور بر می گرداند، تا پس از اعمال اصلاحات لازم در مدت حد اکثر ۵ روز، دوباره به شرح یاد شده، برای کارفرما ارسال شودو بقیه مبلغ به ترتیب مذکور به پیمانکار پرداخت گردد. در این صورت، مهلت پرداخت مبلغ صورت وضعیت از تاریخی شروع می شود که صورت وضعیت تصیحیح شده تسلیم کارفرما شود.

۹ – اگر پیمانکار نسبت به صورت وضعیتی که به شرح مذکور اصلاح شده است معترض باشد، اعتراض خود را با ذکر دلیل، حداکثر ظرف یک ماه، به کارفرما اعلام می کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

۱۰ – اگر پیمانکار در موعد مقرر صورت وضعیت موقت را تهیه و تسلیم مهندس ناظر نکند، مهندس مشاور با تأیید کارفرما و به هزینه پیمانکار اقدام به تهیه آن می کند و اقدامات بعدی برای رسیدگی و پرداخت آن را به ترتیب این ماده به عمل می آورد. در این حالت، هیچ گونه مسئولیتی از نظر تأخیر در پرداخت صورت وضعیت مربوط متوجه کارفرما نیست.

۱۱ – در پیمانهایی که مشمول تعدیل آحاد بها هستند، پس از تأیید هر صورت وضعیت موقت از سوی کارفرما، پیمانکار صورت وضعیت تعدیل آحاد بهای آن صورت وضعیت را بر اساس آخرین شاخص های اعلام شده محاسبه می نماید وبه منظور بررسی و پرداخت به نحوی که قبلاً تعیین شده است، برای مهندس مشاور ارسال می کند.

۱۲ – برای پرداخت وجوه دیگری که به موجب اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار تعلق می گیرد، مهندس مشاور ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ دریافت صورتحساب پیمانکار، آن را رسیدگی می کند و به کارفرما تسلیم می نماید تا طبق روش اشاره شده برای رسیدگی و پرداخت آن اقدام شود.